De Belgische microbioloog is werkzaam in het VK en staat bekend om zijn mede-ontdekking van Ebola. Hij zal het fonds adviseren omtrent de steun aan Solvay werknemers en liefdadigheids- en onderzoeksinstellingen in de voortdurende strijd tegen COVID-19

Brussel, 23 september 2020

Solvay heeft de eer de benoeming aan te kondigen van baron Peter Piot, de wereldberoemde Belgische microbioloog, directeur van de London School of Hygiene and Tropical Medicine en Professor of Global Health, tot erevoorzitter van het Solvay Solidarity Fund.

Het Solvay Solidarity Fund werd op 9 april 2020 gelanceerd om bijkomende financiële en niet-financiële steun te verlenen aan elke Solvay-werknemer en de personen ten laste die moeilijkheden ondervinden als gevolg van de impact van de coronapandemie. Bovendien wil het fonds ook steun verlenen aan liefdadigheids- en onderzoeksinstellingen die rond COVID-19 werken, een aspect van de algemene missie waarover Dr. Piot in het bijzonder advies zal geven.

"We staan vandaag pas aan het begin van deze pandemie en het is nu meer dan ooit belangrijk dat we ons solidair tonen om de ongekende uitdagingen die voor ons liggen te overwinnen", zegt Dr. Piot. "Ik werd geïnspireerd door de snelle reactie van Solvay dat een infrastructuur op poten zette ter ondersteuning van zijn eigen werknemers en organisaties die hulp nodig hebben, aangezien de gevolgen van COVID-19 op hen ongetwijfeld een ernstige impact zullen hebben. Ik ben vereerd dat ik het Solvay Solidarity Fund kan bijstaan terwijl het zijn steun de komende maanden en jaren zal uitbreiden".

Dr. Peter Piot was mede-ontdekker van het Ebolavirus in Zaïre tijdens zijn werk aan het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen en leidde onderzoek naar hiv/aids, seksueel overdraagbare ziektes en de gezondheid van vrouwen, meestal in Afrika ten zuiden van de Sahara. Zijn academische loopbaan omvatte onder meer onderwijs- en managementfuncties aan verscheidene prestigieuze instellingen in Brussel, Nairobi, Washington, Londen en Parijs. Hij is lid van nationale wetenschappelijke en medische academies in België, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Hij was de oprichter en Executive Director van UNAIDS en ondersecretaris-generaal van de Verenigde Naties van 1995 tot 2008, alsook Associate Director van het Global Programme on AIDS van de WHO. Hij deelt nu zijn expertise in vele verschillende organisaties en werd onlangs benoemd tot Speciaal Adviseur van de Voorzitter van de Europese Commissie voor onderzoek en innovatie omtrent COVID-19. Hij publiceerde meer dan 600 wetenschappelijke artikelen en 17 boeken, waaronder zijn memoires 'No Time to Lose' in 2012 (WO Norton), dat vertaald werd in het Frans, Nederlands, Japans en Koreaans, en 'AIDS between science and politics' in 2015 (Columbia University Press).

"Baron Peter Piot is een van 's werelds meest vooraanstaande deskundigen op het gebied van virusziekten", aldus Ilham Kadri, CEO van Solvay. "We zijn erg blij en dankbaar, want hij brengt zijn internationale ervaring en reputatie mee om de wereldwijde uitbreiding van de activiteiten van het Solvay Solidarity Fund te ondersteunen.”

Het Solvay Solidarity Fund, dat al meer dan 15 miljoen euro telde, wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Het fonds heeft sinds juni al 70 steunaanvragen goedgekeurd. De werknemers kregen ook meer dan 800 vrije dagen aangeboden om voor hun dierbaren te zorgen door giften van andere collega's.

Het Solvay Solidarity Fund brengt ook de bestaansreden van het bedrijf - om mensen, ideeën en elementen te verbinden en de vooruitgang opnieuw uit te vinden - een stap verder door zijn werknemers en gemeenschappen te steunen wanneer zij moeilijkheden ondervinden als gevolg van de wereldwijde coronapandemie.

Solvay is een op wetenschap gebaseerd bedrijf waarvan de technologieën voordelen bieden voor vele aspecten van het dagelijks leven. Met meer dan 24.100 werknemers in 64 landen verbindt Solvay mensen, ideeën en elementen om de vooruitgang opnieuw uit te vinden. De Groep streeft naar het creëren van duurzame gemeenschappelijke waarde voor iedereen, vooral via Solvay One Planet, dat rond drie pijlers is opgebouwd: de bescherming van het klimaat, het behoud van hulpbronnen en de bevordering van een betere levenskwaliteit. De innovatieve oplossingen van de Groep dragen bij tot veiligere, schonere en duurzamere producten, die te vinden zijn in woningen, voeding en consumptiegoederen, vliegtuigen, auto's, batterijen, slimme toestellen, toepassingen in de gezondheidszorg, water- en luchtzuiveringssystemen. Solvay werd opgericht in 1863 en behoort vandaag tot de top drie in de wereld voor het overgrote deel van zijn activiteiten. In 2019 realiseerde het een netto-omzet van 10,2 miljard euro. Solvay staat genoteerd op Euronext Brussel (SOLB) en Parijs en in de Verenigde Staten worden zijn aandelen (SOLVY) verhandeld via een ADR-programma niveau 1. Meer informatie vindt u op www.solvay.com.