Na de ervaring met telewerken tijdens de pandemie gaat Solvay zijn flexibel werkbeleid heruitvinden en plant om de werkplek om te vormen tot co-creatieruimtes

Brussel, 3 november 2020

Solvay kondigt een nieuw globaal HR-beleid aan dat mobiel werken integreert in de werkstandaard van de Groep. De aankondiging komt nadat ongeveer 40% van het wereldwijde personeelsbestand van Solvay sinds maart van dit jaar is overgestapt op telewerk als een gezondheidsmaatregel in de strijd tegen COVID-19.

Door deze nieuwe manier van werken zullen de kantoorruimtes in de Solvay-vestigingen met het oog op de toekomst volledig opnieuw worden ingericht. Het worden ontmoetingsplekken voor de uitwisseling van ideeën, co-creatie en samenwerking. Het concept maakt een grotere flexibiliteit mogelijk en omarmt verschillende werkstijlen. Het doel is ook om een managementstijl te promoten die oog heeft voor individuele verantwoordelijkheid en samenwerking. Goed leiderschap moet mensen motiveren, inspireren en hun talenten laten uitbouwen. Mobiel werken versnelt de evolutie van de digitale werkomgeving, met nieuwe tools voor het contact met collega’s.

Uit een recente enquête onder het personeel bleek dat de ervaring met telewerken als zeer positief werd ervaren. Het management van Solvay heeft de voordelen van deze flexibele manier van werken erkend en nieuwe beleidslijnen uitgetekend voor de operationele aanpak van de Groep en het gebruik van kantoorruimtes.

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder een representatief deel van de 10.000 Solvay-werknemers over de hele wereld die sinds het begin van de pandemie thuiswerken, toonde. De ervaring heeft ook bijgedragen tot een wereldwijde samenwerking, aangezien nieuwe digitale instrumenten en creatieve managementstijlen de teams over de hele wereld dichter bij elkaar hebben gebracht.

"We zien alleen maar voordelen bij het aanbieden van mobiel werken aan werknemers", zegt Hervé Tiberghien, Chief People Officer bij Solvay. "Bij Solvay weten we uit ervaring dat crisissen nieuwe kansen kunnen bieden. De impact van deze pandemie op hoe we in de toekomst zullen werken, is een kans die Solvay niet wil missen. Naarmate de wereld evolueert, is ons vermogen om ons aan te passen en opnieuw uit te vinden de drijvende kracht achter onze lange traditie van innovatie".

Naarmate meer werknemers een flexibel werkrooster hebben, zal de totale bezettingsgraad van de Solvay-kantoren ongetwijfeld dalen, wat een aanzienlijke besparing oplevert op de operationele kosten. Hierdoor komt er ruimte voor een herinrichting van de werkruimten. Bovendien zorgt een mobiel personeelsbestand ervoor dat het bedrijf talent kan aanwerven, ongeacht waar het zich bevindt. Ook het woon-werkverkeer kan worden beperkt en dus wordt de impact op het milieu kleiner, wat perfect kadert in de duurzaamheidsdoelstelling van de Groep, Solvay One Planet.

Solvay is een op wetenschap gebaseerd bedrijf waarvan de technologieën voordelen bieden voor vele aspecten van het dagelijks leven. Met meer dan 24.100 werknemers in 64 landen verbindt Solvay mensen, ideeën en elementen om de vooruitgang opnieuw uit te vinden. De Groep streeft naar het creëren van duurzame gemeenschappelijke waarde voor iedereen, vooral via Solvay One Planet, dat rond drie pijlers is opgebouwd: de bescherming van het klimaat, het behoud van hulpbronnen en de bevordering van een betere levenskwaliteit. De innovatieve oplossingen van de Groep dragen bij tot veiligere, schonere en duurzamere producten, die te vinden zijn in woningen, voeding en consumptiegoederen, vliegtuigen, auto's, batterijen, slimme toestellen, toepassingen in de gezondheidszorg, water- en luchtzuiveringssystemen. Solvay werd opgericht in 1863 en behoort vandaag tot de top drie in de wereld voor het overgrote deel van zijn activiteiten. In 2019 realiseerde het een netto-omzet van 10,2 miljard euro. Solvay staat genoteerd op Euronext Brussel (SOLB) en Parijs en in de Verenigde Staten worden zijn aandelen (SOLVY) verhandeld via een ADR-programma niveau 1. Meer informatie vindt u op www.solvay.com.