Brussel, 17 september 2019 – De Solvay-medewerkers van meer dan 160 vestigingen wereldwijd bundelen hun krachten met lokale gemeenschappen tijdens de eerste Citizen Day van het bedrijf. Solvay heeft 'milieubehoud' gekozen als thema voor de Citizen Day in 2019, ter ondersteuning van de VN-Klimaattop op 23 september en als deel van haar engagement op vlak van duurzaamheid.

“We hebben 24.500 medewerkers - en dat betekent evenveel mogelijkheden om een verschil te maken voor onze gemeenschappen. Ik ben trots om de eerste Citizen Day van Solvay te lanceren en om ons elk jaar ter verbinden rond één thema. Deze eerste editie gaat over het behoud van het milieu. Zulke gecoördineerde, maar plaatselijk diverse acties op wereldschaal maken ons bewuster van de manier waarop we als individu, als team en als bedrijf zorg kunnen dragen voor deze ene planeet die we allemaal met elkaar delen,” zei Ilham Kadri, CEO van Solvay.

De Solvay-vestigingen organiseren van 17 tot en met 27 september hun eigen Citizen Day-initiatieven, waarbij medewerkers deelnemen aan lokale activiteiten. Op 20 september sluiten nazaten van de stichtende families van Solvay en CEO Ilham Kadri zich aan bij de medewerkers van de Brusselse hoofdzetel en hun familieleden bij activiteiten voor het behoud van de biodiversiteit op de Solvay Campus.

Met de Citizen Day organiseren de sites activiteiten, waar mogelijk in samenwerking met lokale verenigingen, overheidsinitiatieven of ngo's, met jaarlijks een ander thema, maar altijd met als doel de wereld om ons heen te verbeteren en bij te dragen tot de lokale gemeenschappen. Citizen Day draagt bij tot de vijf duurzaamheidsdoelstellingen van Solvay, waaronder een verdubbeling tegen 2025 van het aantal medewerkers dat betrokken is bij lokale maatschappelijke acties.

Enkele voorbeelden van wereldwijde acties van Solvay-medewerkers om het milieu te beschermen zijn:

• de aanplanting van bomen om een bos te herstellen in de Umbari Hills, in de buurt van het Indiase Mumbai, en van 200 cederbomen in een park in het Bulgaarse Devnya;
  • het opruimen en sorteren van afval bij de Chinese Yangtze-rivier en op het Rayongstrand in Thailand;
  • de voorlichting over onderwerpen als zonne-energie, waterbesparing, recyclage en terugwinning van afval op lokale scholen en gemeenschappen in het Braziliaanse Paulinia en in het Amerikaanse Augusta;
  • de transformatie van ongebruikte grond in Thailand tot een bananenboerderij voor de nabijgelegen scholen en in Chili tot een publiek toegankelijke tuin;
  • de bevordering van de biodiversiteit op sites zoals het Franse Lyon en het Amerikaanse Piedmont.

Solvay is Solvay is bedrijf van geavanceerde materialen en specialiteitschemicaliën, en zet zich in voor het ontwikkelen van oplossingen voor belangrijke maatschappelijke uitdagingen. Solvay innoveert en werkt samen met klanten wereldwijd in veel diverse eindmarkten. Haar produkten zijn te vinden in vliegtuigen, auto’s, batterijen, smart devices, medische toepassingen, alsook in de extractie van zowel mineralen als olie en gas, en dragen bij aan efficiëntie en duurzaamheid. Solvays lichtgewicht materialen bevorderen een schonere mobiliteit, de formuleringen optimaliseren het gebruik van grondstoffen, terwijl performance chemicals de lucht- en waterkwaliteit verbeteren. Het hoofdkantoor is gevestigd in Brussel, met 27 000 werknemers verspreid over 62 landen. In 2018 bereikte de nettoomzet 10,3 mld en de marge 22%, met 90% van de activiteiten waar Solvay tot de wereldtop-drie behoort. Solvay nv (SOLB.BE) staat genoteerd op Euronext in Brussel en Parijs (Bloomberg: SOLB.BB - Reuters: SOLB.BR) en in de Verenigde worden de aandelen (SOLVY) verhandeld via een level-1 ADR programma. (Financiële cijfers houden rekening met de aangekondigde verkoop van Polyamides).