Brussel, 23 oktober 2019 --- Solvay past de projecten aan die in juni en september 2018 werden onthuld en die gericht waren op haar Onderzoeks- en Innovatievestigingen in Lyon en Aubervilliers, de toekomst van zijn Parijse vestiging en de transformatie van zijn hoofdkantoor in Brussel.

De oorspronkelijke doelstellingen van deze projecten blijven ongewijzigd, namelijk:

• de groei te versnellen door innovatie voor haar klanten;
  • de samenwerking tussen medewerkers, klanten en partners te versterken;
  • de verdeling van de administratieve en onderzoeks- en innovatieactiviteiten te vereenvoudigen.

Deze aanpassing is nodig vanwege de sterk gestegen kosten van deze projecten en de veranderende economische context. Bovendien werd het aantal medewerkers dat naar Brussel of Lyon wilde verhuizen als te laag beschouwd, met het risico dat de continuïteit van de activiteiten ten dienste van onze klanten in het gedrang zou kunnen komen.

In België handhaaft de Groep zijn beslissing om een nieuw hoofdkantoor te bouwen, maar stopt hij het huidige architectuurproject, omdat de bouwkosten te hoog zijn geworden. Een nieuw project wordt momenteel bestudeerd
en zal zich meer bepaald toespitsen op de groei van de onderzoeks- en innovatieactiviteiten van Solvay op het gebied van geavanceerde materialen. Het doel blijft nog steeds om van de hoofdzetel van Solvay in Brussel een ecosysteem te maken dat startende ondernemingen en onderzoeksactiviteiten verwelkomt, vooral in de sector van de geavanceerde materialen en batterijen.

In de regio Lyon zal het grootste onderzoekscentrum van de groep zijn huidige locatie op de site van Saint-Fons behouden en zal de infrastructuur geleidelijk worden verbeterd. Het project voor de bouw van een nieuw innovatieen technologiecentrum wordt stopgezet. In de regio Île-de-France is Solvay van plan om in het voorjaar van 2020 zijn tertiaire en onderzoeks- en innovatieactiviteiten in de site van Aubervilliers te consolideren en te moderniseren.

"Eén van de sterke punten van Solvay is haar vermogen zich voortdurend te transformeren om zich zo goed mogelijk aan te passen aan haar omgeving. De beslissingen die voor onze tertiaire sites in Frankrijk en België zijn genomen, zullen ons in staat stellen ons te concentreren op onze prioriteiten: onze klanten, de kostenbeheersing en de optimale toewijzing van onze middelen ten goede van de ontwikkeling van de Groep op lange termijn,” zei Michel Defourny, secretaris-generaal van Solvay en sponsor van deze projecten.

Solvay is Solvay is bedrijf van geavanceerde materialen en specialiteitschemicaliën, en zet zich in voor het ontwikkelen van oplossingen voor belangrijke maatschappelijke uitdagingen. Solvay innoveert en werkt samen met klanten wereldwijd in veel diverse eindmarkten. Haar produkten zijn te vinden in vliegtuigen, auto’s, batterijen, smart devices, medische toepassingen, alsook in de extractie van zowel mineralen als olie en gas, en dragen bij aan efficiëntie en duurzaamheid. Solvays lichtgewicht materialen bevorderen een schonere mobiliteit, de formuleringen optimaliseren het gebruik van grondstoffen, terwijl performance chemicals de lucht- en waterkwaliteit verbeteren. Het hoofdkantoor is gevestigd in Brussel, met 27 000 werknemers verspreid over 62 landen. In 2018 bereikte de nettoomzet 10,3 mld en de marge 22%, met 90% van de activiteiten waar Solvay tot de wereldtop-drie behoort. Solvay nv (SOLB.BE) staat genoteerd op Euronext in Brussel en Parijs (Bloomberg: SOLB.BB - Reuters: SOLB.BR) en in de Verenigde worden de aandelen (SOLVY) verhandeld via een level-1 ADR programma. (Financiële cijfers houden rekening met de aangekondigde verkoop van Polyamides).