De speciale beloning wordt mogelijk gemaakt door een nieuw kwartaal van cashgeneratie en toont de waardering van Solvay voor de prestaties van zijn werknemers tijdens de crisis.

Brussel, 12 november, 2020 - 9u00 CET

Solvay kondigt vandaag aan dat het een deel van de dit jaar gegenereerde cash - tot 16 miljoen euro - zal besteden aan een speciale beloning voor alle werknemers wereldwijd (directieleden uitgezonderd) als erkenning voor hun inspanningen tijdens de COVID-19-pandemie. De speciale bonus komt bovenop de jaarlijkse bonussen van de Groep en zal voor het einde van het jaar worden uitbetaald.

"Het doet me plezier om onze mensen te kunnen belonen voor hun harde werk in een zeer uitdagende periode", aldus Ilham Kadri, CEO van Solvay. "Onze record free cash flow van de voorbije zes kwartalen en onze inspanningen om de kosten te drukken en ons te concentreren op wat essentieel is, zijn voor een groot deel te danken aan onze medewerkers. Zij zorgden er elke dag voor dat essentiële producten werden gemaakt of werkten van thuis uit, terwijl al onze fabrieken gedurende de hele crisis operationeel bleven. Onze medewerkers hebben een bijzondere betrokkenheid getoond, ook door een aantal van onze productielijnen te herdenken en producten te ontwikkelen die de strijd tegen COVID-19 helpen aangaan. Deze speciale bonus is een van de manieren om onze oprechte waardering uit te drukken.”

Zoals vorige week aangekondigd, heeft Solvay in de eerste negen maanden van het jaar een record free cash flow van 801 miljoen euro gerealiseerd, waardoor het bedrijf zijn investeringen voor de toekomst kon hervatten en 60 miljoen euro aan kapitaaluitgaven kon vrijmaken, terwijl het eveneens investeerde in zijn mensen.

Ilham Kadri: "Ondanks deze uitdagende tijden weten we dat we er alleen maar sterker uit zullen komen wanneer we investeren in de toekomst. Dit houdt ook in dat we investeren in de medewerkers van Solvay, die we als onze meest waardevolle troef beschouwen. Onze bestaansreden, onze strategie en onze toegewijde focus op mensen, planeet en portfolio zullen de komende jaren essentieel blijken". solvay.com 1 Persbericht

Solvay is een op wetenschap gebaseerd bedrijf waarvan de technologieën voordelen bieden voor vele aspecten van het dagelijks leven. Met meer dan 24.100 werknemers in 64 landen verbindt Solvay mensen, ideeën en elementen om de vooruitgang opnieuw uit te vinden. De Groep streeft naar het creëren van duurzame gemeenschappelijke waarde voor iedereen, vooral via Solvay One Planet, dat rond drie pijlers is opgebouwd: de bescherming van het klimaat, het behoud van hulpbronnen en de bevordering van een betere levenskwaliteit. De innovatieve oplossingen van de Groep dragen bij tot veiligere, schonere en duurzamere producten, die te vinden zijn in woningen, voeding en consumptiegoederen, vliegtuigen, auto's, batterijen, slimme toestellen, toepassingen in de gezondheidszorg, water- en luchtzuiveringssystemen. Solvay werd opgericht in 1863 en behoort vandaag tot de top drie in de wereld voor het overgrote deel van zijn activiteiten. In 2019 realiseerde het een netto-omzet van 10,2 miljard euro. Solvay staat genoteerd op Euronext Brussel (SOLB) en Parijs en in de Verenigde Staten worden zijn aandelen (SOLVY) verhandeld via een ADR-programma niveau 1. Meer informatie vindt u op www.solvay.com.